Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R36o55m71a96n 97B19l52a53ž17e62k 6792604350278

Tohle je mazec.

https://www.novinky.cz/zahranicni/amerika/500099-system-rizeni-v-boeingu-737-max-byl-nebezpecny-schvalovani-typu-uspechali.html

+1/0
22.3.2019 12:06
Foto

J64a48r89o78s67l90a48v 17C64h21u12d31á73č40e40k 7984385486165

Zajímavý článek. Šlo hlavně o to nezaostat za Airbusem.

V článku je také pěkně a stručně zmíněna hlavní příčina všech problémů Boeingu 737 MAX, které se jen stále snaží nějak opravovat:

"MCAS byl použit, protože Boeing 737 MAX má větší motory, které jsou posunuty více dopředu, což změnilo obtékání vzduchu. Vzrostla hrozba, že při příliš prudkém stoupání může letadlo ztratit vztlak. Systém MCAS měl dosáhnout toho, aby se při příliš velkém úhlu náběhu sklopil nos letadla."

0/0
22.3.2019 12:16

R75o37m86a66n 55B60l40a66ž64e88k 6812584550428

tak ten MCAS je jen v těchto typech a jen a pouze právě proto.

0/0
22.3.2019 12:18
Foto

L95i35b35u39š74e 79P87a82l29k90o59v94á 5751453227229

R^karma-jen by mě zajímalo kdo bude hnán k odpovědnosti a zda vůbec bude někdo odsouzen:-/

+2/0
22.3.2019 11:59
Foto

J17a34r40o53s59l89a76v 80C43h27u37d33á82č27e81k 7624555886765

Pracuje se na tom. O tom už informovaly i novinky.cz ;-), viz

https://www.novinky.cz/zahranicni/amerika/500412-udeleni-certifikace-boeingu-737-max-vysetruje-i-fbi.html

0/0
22.3.2019 12:03
Foto

J14a15r68o62m68í28r 92Š17i95š16a 3600843931547

blb z Nokie:-)

+1/0
22.3.2019 11:48
Foto

J52a81r56o27s12l82a15v 57C53h95u56d51á64č10e12k 7184965496855

Jaromíre, díky za návštěvu a za komentář.

0/0
22.3.2019 11:51
Foto

J67a17r17o47s71l70a34v 65C82h80u74d81á42č42e77k 7404445356445

Jaromíre, a jak nazýváš britské politiky, například Borise Johnsona, Nigel Farage a Theresu Mayovou? Pokud by Tvá odpověď nesplňovala pravidla diskutování na iDnesu, tak odpovídat nemusíš. ;-)

Já je nazývám klauni, kašpárci, komedianti a tajtrlíci. Tyto výrazu myslím kodex diskutéra snese.

+1/0
22.3.2019 14:54

R52o16m71a55n 60B72l15a27ž63e92k 6152874190208

To je tak, když si Boeing dělal u tohoto letadla certifikace na provoz sám, protože FAA dle vlastních slov nemá dostatečný počet lidí, aby to stíhali. Takže výrobce si sám schvaluje zda je či není letadlo způsobilé pro provoz. :-P

+1/0
22.3.2019 11:17
Foto

J98a35r46o45s43l84a55v 76C26h32u76d78á23č24e19k 7854685666815

Díky za komentář. Nevěděl jsem, že to FAA nestíhá. Nedivím se však tomu.

0/0
22.3.2019 11:26

R62o95m78a95n 61B55l74a65ž53e70k 6722764920658

https://www.novinky.cz/zahranicni/amerika/500412-udeleni-certifikace-boeingu-737-max-vysetruje-i-fbi.html

+1/0
22.3.2019 11:59
Foto

J71a43r17o40s94l11a49v 87C75h89u49d77á80č58e90k 7174765336485

Díky za odkaz. R^

0/0
22.3.2019 12:01
Foto

J15a55r24o29s39l84a88v 68C29h11u16d52á54č82e23k 7514805126555

Je to dosti bulvární plátek, ale zajímavé je toto:

"List The Seattle Times v neděli uvedl, že se během vývoje čtvrté generace Boeingu 737 část procesu certifikace přenesla z Federálního úřadu na letectví (FAA) na samotnou firmu, aby se neztrácel čas. Boeing zaostával ve vývoji nové generace za Airbusem a bál se, že ztratí část trhu."

0/0
22.3.2019 12:11
Foto

L73i64b41u73š30e 88P55a82l73k25o73v46á 5921493387879

to je podobné jako když Izrael vyšetřuje zabití Palestinců izraelským vojákem a vždy zjistí, že to byla nehoda;-)

0/−1
22.3.2019 12:01

S19t56a23n76i55s15l41a30v 86J68e47l94e94n 8672165196

Přesto je ale občas ten voják za svůj čin odsouzen k odnětí svobody.

0/0
22.3.2019 12:28
Foto

L15i31b58u82š72e 81P92a40l82k11o24v52á 5541643237139

o tom jak Izrael vyšetřuje činy páchané svými lidmi vyjádřil kdysi pochybnost i americký velvyslanec v Izraeli pan Shapiro-viz v Izraelsko-palestinském konfliktu umírají i Američané https://libusepalkova.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=705844

0/0
22.3.2019 13:27

S26t94a13n93i66s34l10a67v 32J21e85l60e51n 8602875166

To je dost možné, dokonce si myslím, že se většinou skutečně snaží sporné i méně sporné případy zamést pod koberec. K vyvrácení věty, kvantifikované slovem "vždy", ale stačí byť i jen jediný protipříklad.

0/0
22.3.2019 14:04

V18l64a40d70i89m54í24r 36H62r82u93b54ý 4907883754319

1. Zdroj informace o chybějícím softwaru? Mám na mysli nezbytném softwaru.

2. Bezpečnostní software je co? Zejména když chybí "kompletní".

0/0
22.3.2019 10:56
Foto

J55a43r78o98s63l22a52v 80C31h90u59d61á95č42e88k 7324225186435

V článku jsem uvedl tři zdroje. Tam je zmíněno, že ta dvě letadla neměla dva bezpečnostní systémy, které se dají dokoupit jako "optional".

Vyjádřil jsem se asi nepřesně. Nejde pochopitelně (jen) o software, ale i o elektroniku. Cituji z jednoho toho článku:

"Standard 737 Max planes are not equipped with a so-called angle of attack indicator or an angle of attack disagree light. The indicator will continue to cost airlines extra, but the light won’t.CreditCredit"

"

0/0
22.3.2019 11:15
Foto

J89a34r51o22s70l79a76v 40C83h40u55d76á43č44e64k 7154175816875

Důležitá část MCAS je též software, viz

https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_737_MAX#Maneuvering_Characteristics_Augmentation_System_(MCAS)

Boeing announced a planned software upgrade that notifies pilots of a sensor failure

0/0
22.3.2019 11:24
Foto

J51a95r21o58s49l98a93v 62C40h30u92d71á41č82e54k 7854965146315

Upřesnění

Důležitá část MCASu je též software

0/0
22.3.2019 11:36
Foto

J17a29r86o80s67l50a74v 23C26h26u41d37á81č49e33k 7654475776745

Díky Vám za dotaz. V článku jsem to upřesnil a výraz "bezpečnostní software" nahradil výrazem "bezpečnostní systémy".

0/0
22.3.2019 11:45

M11i23l75a27n 46S20t89e68h23l93í87k 7580679113841

Víme zcela určitě, že ten chybějící bezpečnostní SW byl bezpodmínečně nutný, nebo jen ulehčoval pilotáž? Nechce se mi věřit, že by výrobce prodával letadla s vědomím, že tam chybí taková součást, která může s velkou pravděpodobností způsobit pád letadla a to se všemi důsledky, které to může mít (a má) pro firmu. To vypadá spíš na sabotáž, než cokoliv jiného.

0/0
22.3.2019 9:39
Foto

J73a68r64o24s53l18a74v 84C77h45u98d91á21č31e17k 7264175186315

Díky za dotaz.

Boeing skutečně prodával letadla, o kterých věděl, že tam chybí dva již existující bezpečnostní systémy. Tyto dva bezpečnostní systémy si bylo možno za extra poplatek dokoupit.

Těžko se však dá říci, že tyto dva chybějící systémy s velkou pravděpodobností způsobí pád letadla. Boeing 737 MAX již uskutečnil tisíce letů a spadly "pouze" dva. Pravdou však asi je, že v jisté situaci ty dva systémy mohou být kruciální. Příčin pádů těch dvou Boeingů je však více, například nedostatečné zaškolení pilotů na tato letadla.

+2/0
22.3.2019 11:35

M12i18l41a12n 49S70t76e80h61l29í37k 7670729363951

Díky. Asi to tak nějak bude.

+1/0
22.3.2019 12:45
Foto

P75a64v11e32l 33V65r36b37a 1966809478274

Jaroslave, předně tě zdravím a díky za článek. I když můj komentář nemůže být objektivní, protože mi chybí znalosti z hlediska všeho, co musí letadlo mít, aby bylo bezpečné. Tu a tam koukám na dokumenty k leteckým katastrofám a je kolikrát neuvěřitelné, jaké maličkosti způsobí tragédii.

+1/0
22.3.2019 9:09
Foto

J78a46r16o77s79l50a45v 97C76h42u66d24á53č75e36k 7224645496775

Pavle, díky za návštěvu a komentář. :-)

+1/0
22.3.2019 9:12

J35o65s24e54f 52H24a84v83r64á75n79e43k 9301121524

Pokud platí, že v základní výbavě chybí nezbytný bezpečnostní software - není se už ani o čem bavit!!

0/0
22.3.2019 8:49

M43a55r51t56i27n37a 37M29o42u96d86r77á 7570393236719

Tak vida. A pak že prý "vyšší moc"....

0/0
22.3.2019 8:23
Foto

J56a13r22o61s63l91a62v 62C94h65u79d32á95č98e46k 7224115776915

Díky za návštěvu. Co tou vyšší mocí myslíte? O tom jsem nikde nečetl.

0/0
22.3.2019 8:57

S66t23a91n60i96s37l94a21v 54J37e17l36e35n 8612175856

Na toto téma tu psala pře třemi dny (19.3.) paní Kaltsogianni. Tenhle její blog ale z nějakého neznámého důvodu zmizel. Jinde jsem o tom zprávu nenašel.

+1/0
22.3.2019 10:14
Foto

H27a89n90a 43V51l91k87o61v60á 9565154322434

Paní Kaltsogianni psala o tom že náklady na stažení těchto letadel z provozu platí cestující kteří si již (at už sami nebo prostřednictvím CK) koupili letenku, protože důvody tohoto stažení jsou "vyšší moc" kterou pojišťovny neproplácejí.

+2/0
22.3.2019 10:51
Foto

J60a73r75o78s46l55a58v 64C52h24u33d68á79č18e35k 7864395546705

Díky Vám za vysvětlení. :-)

0/0
22.3.2019 16:02
Foto

J88a22r28o32m19í44r 49P74e34t40ř98í49k 6314721779928

Nikdy by mne nenapadlo, že software, který je naprosto zásadní pro bezpečnost letu, není součástí základního vybavení.

Tohle je průšvih hlavně Boeingu.

Kromě lidských životů, i ekonomická ztráta pro Boeing bude daleko vyšší, než kdyby tento drahý software byl v základní ceně letadla. Může to mít pro Boeing i fatální důsledky.

0/0
22.3.2019 7:49

P62a40v56e88l 15H58e31k 8737746663741

Alternativou vůči Boeingu je Airbus, ten má vyprodáno na 5 let. Jiný výrobce letadel srovnatelných se 737 tu není. Za pár měsíců na havárie vzpomenout pozůstalí a pár zájemců, takže s těmi fatálními následky to nebude tak horké.

+2/0
22.3.2019 8:08
Foto

J71a83r62o74m30í12r 44P43e31t41ř51í66k 6444951809348

Ze strany Ruska se nerýsuje žádná konkurence? https://cs.wikipedia.org/wiki/Irkut_MS-21

0/0
22.3.2019 10:50

P33a52v73e11l 95H12e24k 8717566813641

Zatím neskončila ani certifikace, k najetí sériové výroby má ještě pěkně daleko.

+1/0
22.3.2019 22:11

L64u39k90a54s 56F52i68k76r 8891700656781

Tam nezvladaji ani motory - pro zahranici prechazeji na Pratt&Whitney, a podle poslednich informaci je to odlozeno o dalsich 2-5 let ...

0/0
22.3.2019 22:30
Foto

H47a86n39a 55V61l21k73o22v91á 9335344962314

R^ Dávám Vám karmu, zejména za MBA, ale myslím si že ohledně letadel je to největší ostuda pro Boeing.

Záplatovat konstrukční řešení softwarem který notabene za krize musí posádka hledat v manuálu....

O letadlech vím pouze to co běžný cestující, nicméně tohle mne trošku děsí.

+1/0
22.3.2019 6:59
Foto

J10a64r78o69s69l89a27v 47C46h78u13d39á86č93e23k 7744285896625

Díky za návštěvu a komentář.

Mladí MBA často za moc nestojí. Existují však mezi nimi možná i výjimky. Špatných jsem potkal pár. Jednoho dobrého. Ten však nebyl mlád, měl mnoho let praxe.

+1/0
22.3.2019 9:02

M67i73c36h24a66l 55S62e60d81m69í72k 3419155926321

Pokud vím, tak nejde jen o SW, ale také o výstražnou kontrolku, že automatický systém vyvažování má nějaký problém. Jako celek to doposud byla volitelná výbava letadla, nyní to Boeing přidá do všech letadel spolu s dalšími úpravami, na nichž pracuje.

.

Požadavky na bezpečnost v civilním letectví jsou srovnatelné s požadavky na funkční bezpečnost v průmyslu podle normy IEC61508 na úrovni SIL4 (používá např. železnice). Jenže pro SIL4 je vyloučeno spolehnout se bez dalšího na údaje z jednoho snímače, musí být minimálně dva. B737MAX sice má dva snímače úhlu náběhu, ale výstraha jejich nesouladu dosud byla volitelným doplňkem letadla!!! Při havarovaném letu v říjnu snímače vykazovaly rozdíl 20°, ten chybný zásahy MCAS poslal letoun k zemi.

SW zřejmě neobsahuje dostatečnou diagnostiku chyby snímače úhlu náběhu. Boeing se to po říjnové havárii snaží doplnit spolu s dalšími opatřeními. Zdá se, že při vývoji trestuhodně zanedbali analýzu rizik, která by při realistickém zpracování musela ukázat možnost katastrofy, která 2x proběhla. V Boeingu, ale i v FAA je něco mimořádně shnilého, že se něco takového mohlo stát. Uvidíme, jaké poučení z krizového vývoje Ústřední výbor leteckých katastrof vypracuje.

+1/0
21.3.2019 23:38
Foto

J56a86r89o17s30l80a47v 40C10h17u35d25á73č26e59k 7464735426715

Díky za velmi správný komentář. R^;-D

0/0
21.3.2019 23:46
Foto

J38a56r73o50s22l24a17v 39C44h76u73d47á96č46e63k 7474365836215

Ač nejsem letecký odborník, tak na základě toho, co jsem si na webu přečetl a přečetl jsem si toho dost, si myslím, že Boeing 737 MAX je ve své podstatě velmi špatné letadlo. Nemá dobré aerodynamické vlastnosti. To se opravuje softwarem a to je dosti riskantní. Měly by vyvinout zcela nové letadlo. Anebo to nechat konkurenci.

0/−1
21.3.2019 23:54

M69i81c30h43a36l 16S40e39d87m43í32k 3339985976431

Aby to bylo přijatelně dobré letadlo, musela by být automatika MCAS kompenzující nedokonalé vyvážení velmi robustní, odolná vůči chybám všeho druhu. Heslo "Šetřit se musí, ať to stojí, co to stojí" má zřejmě celosvětovou platnost. Ovšem v letectví je z toho člověk obzvláště upřímně poděšen.

+1/−1
22.3.2019 0:03
Foto

J63a75r82o46s77l91a23v 50C12h62u35d69á37č78e19k 7784335616615

Ony ty reformy a opravování nedokonalých věcí mají vždy své meze.

Nenáviděl jsem a nenávidím reformní komunisty, propagátory komunismu s lidskou tváří. Komunismus, jako diktatura proletariátu pod vedením komunistické strany je nesmysl a nereformovatelný. Pražské jaro dle mne byl podvod.

A teď méně vážně, i když .... Podobně Bůh Stvořitel, který si původně myslel že svět stvořil dobře, se nakonec ve svém výtvoru zklamal a přivedl na svět potopu, aby jej vylepšil. To moc nepomohlo, tak se na další reformy vykašlal (i když je tu též ten příběh o tom, jak na svět poslal svého syna, ale ten byl ukřižován). Možná někde jinde stvořil jiný lepší svět.

Důležitá otázka teď je, zda se dá dobře reformovat EU. Přál bych si to, ale, když se dívám na Junkerse, Macrona a Merkelovou, tak tomu moc nevěřím.

+2/0
22.3.2019 0:15
Foto

J72a89r18o23s46l43a80v 84C28h95u22d53á74č49e63k 7814875646885

Na druhou stranu, MCAS asi dost robustní je, neříkám dostatečně robustní. Z dosavadních mnoha tisíců letů s Boeing 737 MAX spadla "pouze" dvě letadla a dle článků, na které odkazuji, ještě ta, která neměla nainstalovaný kompletní bezpečnostní systém. Jejich piloti asi ani nebyli pořádně na lety s těmito letadly vyškoleni.

Jak jsem pochopil z některých článků na webu, řešením problémů bylo nepřetahovat se s automatickým systémem (což piloti alespoň jednoho ze spadlých letadel dělali), automatický systém prostě vypnout a letadlo řídit manuálně. V případě dobré viditelnosti požádat o povolení k přistání a přistát. Zde však vidím problém v tom, že při velmi špatné viditelnosti je těžké letadlo řídit manuálně. Obě neštěstí se však stala při startu. Takže v případě problémů při startu a mlhy by měli piloti asi jen "naslepo" stoupat a počkat až se z mlhy dostanou. Riziko havárie při tom však je.

Doufám, že tento problém Boeing dobře vyřeší. Boeing 737 MAX získal velkou mediální pozornost, takže média to jistě i nadále budou dobře sledovat.

+1/0
22.3.2019 6:09

M16i29c55h40a27l 79S10e46d12m59í78k 3639975706461

Míra požadované robustnosti, tedy odolnosti vůči nebezpečné chybě mající za následek havárii, je pro úroveň funkční bezpečnosti SIL4 výskyt chyby maximálně jednou za 10 000 let. Letadel je aktivních zhruba 100, při nadsazeném průměrném stáří 2 roky a nepřetržitém používání to je 200 let aktivního provozu, tedy 1 selhání na 100 let provozu. Spolehlivost MCAS je tak přinejmenším 100x horší než požaduje SIL4, odpovídá to maximálně SIL2.

+1/0
22.3.2019 8:52
Foto

J34a53r55o61s45l12a96v 16C94h54u88d18á60č29e73k 7964315246435

Letadel je aktivních již 376, i když některé kratší dobu. Cituji z

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Boeing_737_MAX_orders_and_deliveries

Boeing 737 MAX orders and deliveries 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 Total Orders 150 908 668 861 409 530 759 720 7 5,012 Deliveries – – – – – – 74 256 46 376

0/0
22.3.2019 9:16

M55i42c27h58a90l 42S46e96d78m34í49k 3419245826371

Díky za upřesnění, čerpal jsem z české Wiki počet podle společností, zřejmě zastaralé. Podle dodávek je počet letadel * doba v provozu 400 let, ale doba ve vzduchu není 100%. Pokud je to 50%, tak můj vypočet sedí. Stejně zde jde vždy o přibližná čísla.

+1/0
22.3.2019 9:46
Foto

J25a20r35o35s29l85a19v 22C60h84u37d71á48č26e38k 7614575496635

Vkládám ještě jednou

Boeing 737 MAX orders and deliveries

2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 TotalOrders 150 908 668 861 409 530 759 720 7 5,012Deliveries – – – – – – 74 256 46 376

0/0
22.3.2019 9:19

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz