Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R54o48m72a17n 82B59l78a60ž54e47k 6902484620188

Tohle je mazec.

https://www.novinky.cz/zahranicni/amerika/500099-system-rizeni-v-boeingu-737-max-byl-nebezpecny-schvalovani-typu-uspechali.html

+1/0
22.3.2019 12:06
Foto

J25a13r76o76s41l20a70v 72C30h21u63d35á49č71e95k 7174315396305

Zajímavý článek. Šlo hlavně o to nezaostat za Airbusem.

V článku je také pěkně a stručně zmíněna hlavní příčina všech problémů Boeingu 737 MAX, které se jen stále snaží nějak opravovat:

"MCAS byl použit, protože Boeing 737 MAX má větší motory, které jsou posunuty více dopředu, což změnilo obtékání vzduchu. Vzrostla hrozba, že při příliš prudkém stoupání může letadlo ztratit vztlak. Systém MCAS měl dosáhnout toho, aby se při příliš velkém úhlu náběhu sklopil nos letadla."

0/0
22.3.2019 12:16

R98o49m43a79n 70B61l46a93ž56e58k 6672904150988

tak ten MCAS je jen v těchto typech a jen a pouze právě proto.

0/0
22.3.2019 12:18
Foto

L26i51b44u96š70e 68P16a16l81k28o60v53á 5561193167649

R^karma-jen by mě zajímalo kdo bude hnán k odpovědnosti a zda vůbec bude někdo odsouzen:-/

+2/0
22.3.2019 11:59
Foto

J47a25r61o27s63l68a81v 33C16h25u94d25á23č24e62k 7294575366335

Pracuje se na tom. O tom už informovaly i novinky.cz ;-), viz

https://www.novinky.cz/zahranicni/amerika/500412-udeleni-certifikace-boeingu-737-max-vysetruje-i-fbi.html

0/0
22.3.2019 12:03
Foto

J30a61r19o60m69í24r 92Š66i24š28a 3270143361867

blb z Nokie:-)

+1/0
22.3.2019 11:48
Foto

J91a20r51o39s86l45a57v 68C20h90u55d73á89č91e67k 7654415946295

Jaromíre, díky za návštěvu a za komentář.

0/0
22.3.2019 11:51
Foto

J85a85r13o37s63l90a13v 69C11h66u14d87á20č67e38k 7314135206895

Jaromíre, a jak nazýváš britské politiky, například Borise Johnsona, Nigel Farage a Theresu Mayovou? Pokud by Tvá odpověď nesplňovala pravidla diskutování na iDnesu, tak odpovídat nemusíš. ;-)

Já je nazývám klauni, kašpárci, komedianti a tajtrlíci. Tyto výrazu myslím kodex diskutéra snese.

+1/0
22.3.2019 14:54

R70o90m75a60n 50B28l15a95ž33e11k 6982584860328

To je tak, když si Boeing dělal u tohoto letadla certifikace na provoz sám, protože FAA dle vlastních slov nemá dostatečný počet lidí, aby to stíhali. Takže výrobce si sám schvaluje zda je či není letadlo způsobilé pro provoz. :-P

+1/0
22.3.2019 11:17
Foto

J83a50r11o88s81l86a47v 82C74h55u12d15á12č44e15k 7614695636545

Díky za komentář. Nevěděl jsem, že to FAA nestíhá. Nedivím se však tomu.

0/0
22.3.2019 11:26

R51o34m38a20n 35B61l18a58ž94e78k 6682114180278

https://www.novinky.cz/zahranicni/amerika/500412-udeleni-certifikace-boeingu-737-max-vysetruje-i-fbi.html

+1/0
22.3.2019 11:59
Foto

J65a35r27o37s42l30a32v 51C86h25u29d58á45č26e70k 7904715406455

Díky za odkaz. R^

0/0
22.3.2019 12:01
Foto

J13a45r96o55s39l74a36v 73C38h52u14d16á54č92e86k 7454185866345

Je to dosti bulvární plátek, ale zajímavé je toto:

"List The Seattle Times v neděli uvedl, že se během vývoje čtvrté generace Boeingu 737 část procesu certifikace přenesla z Federálního úřadu na letectví (FAA) na samotnou firmu, aby se neztrácel čas. Boeing zaostával ve vývoji nové generace za Airbusem a bál se, že ztratí část trhu."

0/0
22.3.2019 12:11
Foto

L37i42b32u98š46e 23P90a76l26k91o87v13á 5171373657149

to je podobné jako když Izrael vyšetřuje zabití Palestinců izraelským vojákem a vždy zjistí, že to byla nehoda;-)

0/−1
22.3.2019 12:01

S81t67a79n86i61s15l56a92v 97J82e18l74e64n 8572795616

Přesto je ale občas ten voják za svůj čin odsouzen k odnětí svobody.

0/0
22.3.2019 12:28
Foto

L14i47b13u13š79e 45P60a41l48k97o20v81á 5491483957779

o tom jak Izrael vyšetřuje činy páchané svými lidmi vyjádřil kdysi pochybnost i americký velvyslanec v Izraeli pan Shapiro-viz v Izraelsko-palestinském konfliktu umírají i Američané https://libusepalkova.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=705844

0/0
22.3.2019 13:27

S87t88a15n76i37s98l71a31v 84J38e10l63e14n 8252215676

To je dost možné, dokonce si myslím, že se většinou skutečně snaží sporné i méně sporné případy zamést pod koberec. K vyvrácení věty, kvantifikované slovem "vždy", ale stačí byť i jen jediný protipříklad.

0/0
22.3.2019 14:04

V21l35a98d69i34m61í33r 45H17r47u47b62ý 4947743534599

1. Zdroj informace o chybějícím softwaru? Mám na mysli nezbytném softwaru.

2. Bezpečnostní software je co? Zejména když chybí "kompletní".

0/0
22.3.2019 10:56
Foto

J85a40r85o75s51l12a34v 14C74h80u27d51á44č95e37k 7334855516695

V článku jsem uvedl tři zdroje. Tam je zmíněno, že ta dvě letadla neměla dva bezpečnostní systémy, které se dají dokoupit jako "optional".

Vyjádřil jsem se asi nepřesně. Nejde pochopitelně (jen) o software, ale i o elektroniku. Cituji z jednoho toho článku:

"Standard 737 Max planes are not equipped with a so-called angle of attack indicator or an angle of attack disagree light. The indicator will continue to cost airlines extra, but the light won’t.CreditCredit"

"

0/0
22.3.2019 11:15
Foto

J23a49r36o52s35l64a68v 69C88h60u19d35á20č84e50k 7764725396455

Důležitá část MCAS je též software, viz

https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_737_MAX#Maneuvering_Characteristics_Augmentation_System_(MCAS)

Boeing announced a planned software upgrade that notifies pilots of a sensor failure

0/0
22.3.2019 11:24
Foto

J25a18r11o94s93l52a44v 81C10h20u20d24á76č53e14k 7394195586865

Upřesnění

Důležitá část MCASu je též software

0/0
22.3.2019 11:36
Foto

J59a20r81o42s44l52a65v 55C17h65u93d28á63č92e50k 7354615226535

Díky Vám za dotaz. V článku jsem to upřesnil a výraz "bezpečnostní software" nahradil výrazem "bezpečnostní systémy".

0/0
22.3.2019 11:45

M42i98l90a82n 68S58t78e46h42l81í15k 7540409283841

Víme zcela určitě, že ten chybějící bezpečnostní SW byl bezpodmínečně nutný, nebo jen ulehčoval pilotáž? Nechce se mi věřit, že by výrobce prodával letadla s vědomím, že tam chybí taková součást, která může s velkou pravděpodobností způsobit pád letadla a to se všemi důsledky, které to může mít (a má) pro firmu. To vypadá spíš na sabotáž, než cokoliv jiného.

0/0
22.3.2019 9:39
Foto

J65a51r38o96s37l25a16v 90C55h31u35d27á51č27e64k 7264875676375

Díky za dotaz.

Boeing skutečně prodával letadla, o kterých věděl, že tam chybí dva již existující bezpečnostní systémy. Tyto dva bezpečnostní systémy si bylo možno za extra poplatek dokoupit.

Těžko se však dá říci, že tyto dva chybějící systémy s velkou pravděpodobností způsobí pád letadla. Boeing 737 MAX již uskutečnil tisíce letů a spadly "pouze" dva. Pravdou však asi je, že v jisté situaci ty dva systémy mohou být kruciální. Příčin pádů těch dvou Boeingů je však více, například nedostatečné zaškolení pilotů na tato letadla.

+2/0
22.3.2019 11:35

M66i61l66a33n 24S16t63e63h37l74í11k 7960219963291

Díky. Asi to tak nějak bude.

+1/0
22.3.2019 12:45
Foto

P90a11v45e15l 33V35r14b52a 1906769188204

Jaroslave, předně tě zdravím a díky za článek. I když můj komentář nemůže být objektivní, protože mi chybí znalosti z hlediska všeho, co musí letadlo mít, aby bylo bezpečné. Tu a tam koukám na dokumenty k leteckým katastrofám a je kolikrát neuvěřitelné, jaké maličkosti způsobí tragédii.

+1/0
22.3.2019 9:09
Foto

J35a64r70o62s22l85a14v 69C61h26u41d90á26č19e47k 7824865976805

Pavle, díky za návštěvu a komentář. :-)

+1/0
22.3.2019 9:12

J11o27s72e94f 54H65a96v77r37á62n18e75k 9551161944

Pokud platí, že v základní výbavě chybí nezbytný bezpečnostní software - není se už ani o čem bavit!!

0/0
22.3.2019 8:49

M38a97r66t21i87n21a 16M36o67u74d68r54á 7870243876319

Tak vida. A pak že prý "vyšší moc"....

0/0
22.3.2019 8:23
Foto

J64a92r95o16s91l62a69v 26C96h24u18d76á17č52e50k 7844835306805

Díky za návštěvu. Co tou vyšší mocí myslíte? O tom jsem nikde nečetl.

0/0
22.3.2019 8:57

S49t26a74n19i68s93l89a15v 30J84e20l19e62n 8492415526

Na toto téma tu psala pře třemi dny (19.3.) paní Kaltsogianni. Tenhle její blog ale z nějakého neznámého důvodu zmizel. Jinde jsem o tom zprávu nenašel.

+1/0
22.3.2019 10:14
Foto

H82a59n98a 13V75l38k49o24v73á 9125394292254

Paní Kaltsogianni psala o tom že náklady na stažení těchto letadel z provozu platí cestující kteří si již (at už sami nebo prostřednictvím CK) koupili letenku, protože důvody tohoto stažení jsou "vyšší moc" kterou pojišťovny neproplácejí.

+2/0
22.3.2019 10:51
Foto

J34a83r69o67s43l48a14v 89C82h36u21d12á56č48e40k 7854155546375

Díky Vám za vysvětlení. :-)

0/0
22.3.2019 16:02
Foto

J75a98r66o34m84í27r 14P20e75t60ř45í66k 6644701899948

Nikdy by mne nenapadlo, že software, který je naprosto zásadní pro bezpečnost letu, není součástí základního vybavení.

Tohle je průšvih hlavně Boeingu.

Kromě lidských životů, i ekonomická ztráta pro Boeing bude daleko vyšší, než kdyby tento drahý software byl v základní ceně letadla. Může to mít pro Boeing i fatální důsledky.

0/0
22.3.2019 7:49

P10a50v51e29l 11H36e62k 8987336863101

Alternativou vůči Boeingu je Airbus, ten má vyprodáno na 5 let. Jiný výrobce letadel srovnatelných se 737 tu není. Za pár měsíců na havárie vzpomenout pozůstalí a pár zájemců, takže s těmi fatálními následky to nebude tak horké.

+2/0
22.3.2019 8:08
Foto

J28a88r19o37m67í56r 12P53e25t66ř58í84k 6494381379388

Ze strany Ruska se nerýsuje žádná konkurence? https://cs.wikipedia.org/wiki/Irkut_MS-21

0/0
22.3.2019 10:50

P38a47v69e56l 40H66e53k 8397456633351

Zatím neskončila ani certifikace, k najetí sériové výroby má ještě pěkně daleko.

+1/0
22.3.2019 22:11

L36u48k45a67s 11F96i26k85r 8311660336771

Tam nezvladaji ani motory - pro zahranici prechazeji na Pratt&Whitney, a podle poslednich informaci je to odlozeno o dalsich 2-5 let ...

0/0
22.3.2019 22:30
Foto

H19a62n27a 73V38l51k65o11v89á 9725974342614

R^ Dávám Vám karmu, zejména za MBA, ale myslím si že ohledně letadel je to největší ostuda pro Boeing.

Záplatovat konstrukční řešení softwarem který notabene za krize musí posádka hledat v manuálu....

O letadlech vím pouze to co běžný cestující, nicméně tohle mne trošku děsí.

+1/0
22.3.2019 6:59
Foto

J63a40r69o60s45l78a90v 13C30h75u14d79á98č57e86k 7324525166705

Díky za návštěvu a komentář.

Mladí MBA často za moc nestojí. Existují však mezi nimi možná i výjimky. Špatných jsem potkal pár. Jednoho dobrého. Ten však nebyl mlád, měl mnoho let praxe.

+1/0
22.3.2019 9:02

M14i68c59h92a23l 92S24e87d79m62í45k 3629505206151

Pokud vím, tak nejde jen o SW, ale také o výstražnou kontrolku, že automatický systém vyvažování má nějaký problém. Jako celek to doposud byla volitelná výbava letadla, nyní to Boeing přidá do všech letadel spolu s dalšími úpravami, na nichž pracuje.

.

Požadavky na bezpečnost v civilním letectví jsou srovnatelné s požadavky na funkční bezpečnost v průmyslu podle normy IEC61508 na úrovni SIL4 (používá např. železnice). Jenže pro SIL4 je vyloučeno spolehnout se bez dalšího na údaje z jednoho snímače, musí být minimálně dva. B737MAX sice má dva snímače úhlu náběhu, ale výstraha jejich nesouladu dosud byla volitelným doplňkem letadla!!! Při havarovaném letu v říjnu snímače vykazovaly rozdíl 20°, ten chybný zásahy MCAS poslal letoun k zemi.

SW zřejmě neobsahuje dostatečnou diagnostiku chyby snímače úhlu náběhu. Boeing se to po říjnové havárii snaží doplnit spolu s dalšími opatřeními. Zdá se, že při vývoji trestuhodně zanedbali analýzu rizik, která by při realistickém zpracování musela ukázat možnost katastrofy, která 2x proběhla. V Boeingu, ale i v FAA je něco mimořádně shnilého, že se něco takového mohlo stát. Uvidíme, jaké poučení z krizového vývoje Ústřední výbor leteckých katastrof vypracuje.

+1/0
21.3.2019 23:38
Foto

J47a65r56o34s84l86a42v 73C87h86u23d92á39č92e77k 7784475656365

Díky za velmi správný komentář. R^;-D

0/0
21.3.2019 23:46
Foto

J30a91r13o46s55l67a30v 90C21h50u84d22á62č69e92k 7204315746275

Ač nejsem letecký odborník, tak na základě toho, co jsem si na webu přečetl a přečetl jsem si toho dost, si myslím, že Boeing 737 MAX je ve své podstatě velmi špatné letadlo. Nemá dobré aerodynamické vlastnosti. To se opravuje softwarem a to je dosti riskantní. Měly by vyvinout zcela nové letadlo. Anebo to nechat konkurenci.

0/−1
21.3.2019 23:54

M30i83c71h93a71l 16S10e10d84m94í11k 3839975956231

Aby to bylo přijatelně dobré letadlo, musela by být automatika MCAS kompenzující nedokonalé vyvážení velmi robustní, odolná vůči chybám všeho druhu. Heslo "Šetřit se musí, ať to stojí, co to stojí" má zřejmě celosvětovou platnost. Ovšem v letectví je z toho člověk obzvláště upřímně poděšen.

+1/−1
22.3.2019 0:03
Foto

J89a22r44o28s11l66a63v 95C30h33u12d73á59č33e45k 7824565136295

Ony ty reformy a opravování nedokonalých věcí mají vždy své meze.

Nenáviděl jsem a nenávidím reformní komunisty, propagátory komunismu s lidskou tváří. Komunismus, jako diktatura proletariátu pod vedením komunistické strany je nesmysl a nereformovatelný. Pražské jaro dle mne byl podvod.

A teď méně vážně, i když .... Podobně Bůh Stvořitel, který si původně myslel že svět stvořil dobře, se nakonec ve svém výtvoru zklamal a přivedl na svět potopu, aby jej vylepšil. To moc nepomohlo, tak se na další reformy vykašlal (i když je tu též ten příběh o tom, jak na svět poslal svého syna, ale ten byl ukřižován). Možná někde jinde stvořil jiný lepší svět.

Důležitá otázka teď je, zda se dá dobře reformovat EU. Přál bych si to, ale, když se dívám na Junkerse, Macrona a Merkelovou, tak tomu moc nevěřím.

+2/0
22.3.2019 0:15
Foto

J44a52r57o97s40l40a55v 66C45h95u19d66á86č25e49k 7784795746125

Na druhou stranu, MCAS asi dost robustní je, neříkám dostatečně robustní. Z dosavadních mnoha tisíců letů s Boeing 737 MAX spadla "pouze" dvě letadla a dle článků, na které odkazuji, ještě ta, která neměla nainstalovaný kompletní bezpečnostní systém. Jejich piloti asi ani nebyli pořádně na lety s těmito letadly vyškoleni.

Jak jsem pochopil z některých článků na webu, řešením problémů bylo nepřetahovat se s automatickým systémem (což piloti alespoň jednoho ze spadlých letadel dělali), automatický systém prostě vypnout a letadlo řídit manuálně. V případě dobré viditelnosti požádat o povolení k přistání a přistát. Zde však vidím problém v tom, že při velmi špatné viditelnosti je těžké letadlo řídit manuálně. Obě neštěstí se však stala při startu. Takže v případě problémů při startu a mlhy by měli piloti asi jen "naslepo" stoupat a počkat až se z mlhy dostanou. Riziko havárie při tom však je.

Doufám, že tento problém Boeing dobře vyřeší. Boeing 737 MAX získal velkou mediální pozornost, takže média to jistě i nadále budou dobře sledovat.

+1/0
22.3.2019 6:09

M73i59c66h86a50l 70S68e42d50m75í49k 3219545796771

Míra požadované robustnosti, tedy odolnosti vůči nebezpečné chybě mající za následek havárii, je pro úroveň funkční bezpečnosti SIL4 výskyt chyby maximálně jednou za 10 000 let. Letadel je aktivních zhruba 100, při nadsazeném průměrném stáří 2 roky a nepřetržitém používání to je 200 let aktivního provozu, tedy 1 selhání na 100 let provozu. Spolehlivost MCAS je tak přinejmenším 100x horší než požaduje SIL4, odpovídá to maximálně SIL2.

+1/0
22.3.2019 8:52
Foto

J60a70r42o24s14l87a54v 98C28h10u21d66á25č57e19k 7534645176545

Letadel je aktivních již 376, i když některé kratší dobu. Cituji z

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Boeing_737_MAX_orders_and_deliveries

Boeing 737 MAX orders and deliveries 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 Total Orders 150 908 668 861 409 530 759 720 7 5,012 Deliveries – – – – – – 74 256 46 376

0/0
22.3.2019 9:16

M38i69c77h64a16l 37S70e97d14m90í94k 3839645856181

Díky za upřesnění, čerpal jsem z české Wiki počet podle společností, zřejmě zastaralé. Podle dodávek je počet letadel * doba v provozu 400 let, ale doba ve vzduchu není 100%. Pokud je to 50%, tak můj vypočet sedí. Stejně zde jde vždy o přibližná čísla.

+1/0
22.3.2019 9:46
Foto

J63a78r46o65s70l24a28v 59C47h86u39d13á53č83e40k 7314835136105

Vkládám ještě jednou

Boeing 737 MAX orders and deliveries

2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 TotalOrders 150 908 668 861 409 530 759 720 7 5,012Deliveries – – – – – – 74 256 46 376

0/0
22.3.2019 9:19

Žebříčky

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz