Volvo Ocean Race, 2017-18

30. 06. 2018 17:56:56
V neděli 24. června 2018 dopluly do cíle v Haagu lodě a týmy, účastníci 13. edice závodu plachetnic Volvo Ocean Race. Sedm týmů během osmi měsíců obeplulo Zemi, při čemž urazilo 45 000 mořských mil. Článek obsahuje fotografie.

Jednalo se o nejdelší trať Volvo Ocean Race (dále někdy zkracuji na VOR) ve 44-leté historii tohoto závodu plachetnic. Lodě urazily 45 000 mořských mil, tj. 83 000 km.

Toto byla 13. edice tohoto závodu plachetnic od prvního startu v roce 1973.

Závodu se zúčastnilo 73 plachtařů (z toho 16 žen) celkem 19 národností. Na každé lodi byla minimálně jedna žena.

Lodě a týmy patří sedmi firmám. Lodě jsou v podstatě stejné, vyrobené jednou firmou. I elektronika, jako navigace, je na všech lodích stejná a od stejných firem. Závod tedy rozhoduje především kvalita posádky (znalosti, zkušenosti, fyzická kondice atd.) a ne kvalita lodi.

Týmy se skládaly zpravidla z různých národností. "Národnost" lodě a týmu se pak odvozuje od země, ve které sídlí firma, která loď vlastní. Například tým vítězné čínské lodi Dongfeng měl na palubě zkušeného francouzského kapitána, tři Číňany, jednu Nizozemku atd. Stručná povídání o všech týmech si můžete přečíst zde a zde. Složení čínského týmy je zde.

Závod vyhrál tým čínské lodi Dongfeng nejtěsnějším rozdílem v historii tohoto závodu. Dongfeng je významná čínská firma na výrobu aut a nákladních automobilů. Poslední etapa závodu ze Švédského Göteborgu (anglicky Gothenburgh) do Haagu byla nesmírně napínavá. Tři lodě ještě měly šanci vyhrát celou tuto edici. Tým lodi Dongfeng podle návrhu svého navigátora na základě předpovědi počasí atd. odvážně vybral delší trať podél pobřeží, která se nakonec ukázala být skutečně rychlejší. Většina ostatních lodí, včetně dvou jejich hlavních konkurentů, si vybrala kratší trasu dále od pobřeží. Čínská loď etapu vyhrála a stala se tak i celkovým vítězem 13 edice Volvo Ocean Race. Toto bylo jejich jediné etapové vítězství. Jejich výkony však byly stabilní a během závodu se většinou pohybovali mezi prvními třemi loděmi v celkovém pořadí.

Během 13. edice VOR lodě navštívily Alicante, Lissabon, Kapské město, Melbourne, Hong Kong, Guangzhou, Auckland, Itajaí, Newport, Cardiff, Gothenburg, Den Haag. Etapy trvaly circa 2 - 4 týdny, pak následoval odpočinek. V některých přístavech bylo povoleno lodě opravovat. Každý tým měl povoleno použít dvě sady plachet. Pokud plachty byly poškozeny, tak je týmy též opravovaly, zalepovaly apod.

Z VolvoOceanRace.com přebírám celkové pořadí

1Dongfeng Race Team (Čína)73
2MAPFRE (Španělsko)70
3Team Brunel (Nizozemsko)69
4team AkzoNobel (Nizozemsko)59
5Vestas 11th Hour Racing (USA-Dánsko)39
6Team Sun Hung Kai/Scallywag (Hong Kong)32
7Clean Seas - Turn the Tide on Plastic (OSN)32

V posledním sloupečku je celkový počet bodů, které týmy v jednotlivých etapách obdržely.

Lodě zůstanou v přístavu ve Scheveningenu (součást Haagu) do neděle 1. července. Ve Scheveningenu hned vedle přístavu vznikla Volvo Ocean Race Village a konají se tam různé aktivity. Ve čtvrtek 28. června jsem přístav navštívil a udělal pár fotek, které zde přikládám.

Má návštěva Volvo Ocean Race Village ve čtvrtek 28. června

Bylo nádherné počasí a do přístavu jsem jel z mého bydliště ve Voorburgu, který leží hned vedle Haagu, veřejnou dopravou (tramvají). Parkovat v přístavu anebo blízko něho delší dobu je v létě téměř nemožné. V centru Haagu jsem musel přestoupit a navštívil jsem svou oblíbenou kavárnu, kde prodávají nejen kávu, ale i výborné vlastně vyráběné čokolády, zákusky a zmrzliny. Obsluha je vynikající.

Haag je mezinárodní město, ve kterém (ač formálně není hlavním městem Nizozemska, to je Amsterdam) sídlí nizozemská vláda, většina ministerstev, je v něm pracovní palác krále, většina zastupitelských úřadů a je v něm též velké množství mezinárodních institucí. Žije v něm spousta národností, což však platí pro celé Nizozemsko.
Hádejte, jaký je národnostní původ této zmrzlinářky? Byl jsem zvědavý a zmrzlinářka mi s úsměvem sdělila, že 50% nizozemský, 25% procent marocký a 25% irský. Zajímavá kombinace a výsledek je dle mne na první pohled pěkný. Dívka mi povolila si ji s jejím zmrzlinářským oddělením vyfotit a fotku umístit na mém českém blogu.

Závod VOR lodí před Scheveningenskou pláží

Ve čtvrtek se konal závod VOR lodí u Scheveningenské pláže. Nešlo o žádný formální ani důležitý závod. Lodě prostě svezly několik "svých spřízněných osob", nejspíš představitele svých sponzorů. Přikládám pár fotografií.


VOR Village

V této dočasné "vesničce" se konala spousta aktivit, je tam několik restaurací s terasami, stánek firmy VOLVO a stánky sedmi firem, které na 13. edici VOR měly loď.

Závěr

13. edice Volvo Ocean Race byla velmi úspěšná. Závod byl od začátku až do konce velmi napínavý a během plavby lodí kolem světa nedošlo k žádné velké nehodě.

Je jen náhodou, že na poslední fotce mám tričko stejné barvy jako je barva vítězné čínské lodi. Není to reklamní tričko firmy Dongfeng. Nedávno zkrachovala firma McGregor a tak jsem ve výprodeji nakoupil i do zásoby trochu pěkného a kvalitního oblečení v současných módních barvách. :-)

Zcela náhodou však není, že vyhrála čínská loď Dongfeng. Nutné štěstí tento tým pochopitelně měl. Číňané se s lodí Dongfeng zúčastnili závodu podruhé. V edici 2014 - 2015 skončili třetí. Tentokrát chtěli vyhrát. Najali zkušeného francouzského kapitána. Charles Caudrelier dostal na tuto edici ještě větší rozpočet od čínského výrobce aut a nákladních aut než jaký firma dala na VOR minule. Oproti minule posádce dovolili trénovat nejen v Číně, ale také ve Francii. V týmu byli tři Číňané (Horace, Black en Wolf, nevím jak k těmto jménům přišli, asi aby pro ostatní bylo snaží je oslovovat) a mimo jiné také Nizozemka Carolijn Brouwer, která se zúčastnila VOR potřetí. Mimochodem, má byt ve Scheveningenu, často tam asi není, takže vlastně doplula vítězně domů. Carolijn Brouwer se stala první Nizozemka, která VOR vyhrála. V Nizozemských plachtařských kruzích to způsobilo velkou radost.

Ve čtvrtek VOR village navštívil nizozemský král Willem Alexander. Jeho nejstarší dcera Amálie, následnice trůnu, se na jeho radu učí čínsky a chce strávit jeden rok studia v Číně.

Závěr závěru: Význam Číny v mnoha odvětvích roste a to i ve VOR. Můžeme si o tom myslet, co chceme, a hodnotit to, jak chceme, ale je to fakt. Rozumní lidé, rozumné firmy, rozumní politici, králové a zjevně i princezny s tím počítají, se tomu přizpůsobují a snaží se to využít k vlastnímu prospěchu. Holanďané (tj. obyvatelé provincií Severní a Jižní Nizozemsko) byli vždy otevřeni světu, vyráželi do světa a obchodovali na světové úrovni. Nyní v Číně působí několik významných nizozemských architektů a firem. Někteří mladí Nizozemci (a není jich málo) se učí čínsky a do Číny chtějí vyrazit.

Smutný epilog

Ve čtvrtek se ve Scheveningenském přístavu před očima mnoha diváků srazily dvě motorové lodě, jeden člověk při tom přišel o život a tři jsou vážně zraněni. Nejednalo se tedy o lodě VOR a VOR plachetnice ani nebyly nijak zasaženy, protože už byly "zaparkované" v docích, viz zde. Policie případ vyšetřuje, viz zde.

Zdroje
Volvo Ocean Race Finish The Hague, Programmaboek 24 juni - 1 juli 2018
VolvoOceanRace.com
VolvoOceanRaceDenHaag

Související články
Volvo Ocean Race Wikipedia

Zajímavé video
Full Replays: Arrivals The Hague - Doporučuji k shlédnutí, alespoň první hodinu a 10 minut, kdy do cíle doplouvá vítězná loď (celé video trvá 3:50:39). Video obsahuje nejprve stručný úvod, pak v 5 minutách shrnutí všech 11 etap a pak následuje video-reportáž z poslední části napínavé poslední etapy do Haagu. Vítězná loď doplouvá do cíle zhruba v čase 1:10:00 videa.

Autor: Jaroslav Chudáček | sobota 30.6.2018 17:56 | karma článku: 23.09 | přečteno: 389x

Další články blogera

Jaroslav Chudáček

Babišov

V článku navrhuji řešení (sice ne všech) současných problémů Evropy. Evropanům se vede nyní velmi dobře, nejsou však spokojeni a dají se tušit problémy v blízké budoucnosti.

11.12.2018 v 17:11 | Karma článku: 17.03 | Přečteno: 736 | Diskuse

Jaroslav Chudáček

Thereza Mayová přijela žebrat do Nizozemska

Vystoupení či možná přece jen nevystoupení Spojeného království (UK) z Evropské unie se dostává do velmi napínavého (byť dosti trapného) finále.

11.12.2018 v 13:34 | Karma článku: 12.81 | Přečteno: 730 | Diskuse

Jaroslav Chudáček

Předávkování vitamínem B6

Rozumný člověk jí rozmanitou stravu a nepotřebuje si kupovat a jíst vitamíny v tabletkách. Existuje však obrovský dobře prosperující průmysl, který různé doplňky stravy vyrábí.

9.12.2018 v 15:02 | Karma článku: 23.11 | Přečteno: 1100 | Diskuse

Jaroslav Chudáček

Automuzeum Louwman - Tatra 87, Lamborghini 350 GT a několik dalších aut

V Haagu se nachází vynikající Louwman museum. V tomto fotoblogu prezentuji americké hasičské auto z r. 1922, Mercedes-Benz Nürnberg (1933), Mercedes-Benz T500K Spezial Roadster (1936), Lamborghini 350 GT (1965) a Tatru 87 (1948).

17.11.2018 v 23:09 | Karma článku: 19.48 | Přečteno: 285 | Diskuse

Další články z rubriky Sport

Jan Ziegler

Výborně Slavia a plzeňská Viktorka

Oba mančafty mně udělaly radost a jsme rád, že Česká republika bude mít na jaře dva zástupce v Evropské lize. Je to pěkný úspěch našeho fotbalu.

14.12.2018 v 10:27 | Karma článku: 15.91 | Přečteno: 304 | Diskuse

Pavel Vildomec

Internacionalizace Sparty pokračuje.

Na Letnou přichází další cizinec. Fanoušci Sparty nevěřícně kroutí hlavou a internacionálně přecpaná letenská šatna vyhlíží další posilu. Bůh s vámi Karlssone!

12.12.2018 v 15:24 | Karma článku: 36.78 | Přečteno: 2691 | Diskuse

Veronika Klapalová

Hasičská mládež z Houdkovic dostala Nadační příspěvek z Hasičského fondu Nadace AGROFERT

Hasičská mládež z Houdkovic dostala od Hasičského fondu Nadace Agrofert příspěvek, který byl použit na materiálně-technické vybavení. https://sdhhoudkovice.estranky.cz

11.12.2018 v 19:37 | Karma článku: 7.82 | Přečteno: 910 | Diskuse

Pavel Hewlit

Třeba bych mohl hrát za Spartu

Na sport jsem lempl. Já to vím, sportovci to ví, fanoušci to ví – přesto se v mém životě objevily i sportovní vrcholy, na nichž jsem odcházel – abych zase čekal na comeback.

11.12.2018 v 16:47 | Karma článku: 16.99 | Přečteno: 473 | Diskuse

Pavel Janeček

Ach ta Sparta.. aneb parodie na řízení klubu?

"Na Slovácku selhali Kanga s Čivičem, kteří se nechali vyloučit, teď jsme to nezvládli znovu." "Musíme dohrát soutěž a pak si všechno v klidu s vedením vyhodnotit,"

10.12.2018 v 16:26 | Karma článku: 21.72 | Přečteno: 896 | Diskuse
Počet článků 182 Celková karma 18.63 Průměrná čtenost 1209

Matematik, logik a informatik. Vystudoval na Matematicko-fyzikální fakultě Karlovy university v Praze (RNDr. a CSc.). Od roku 1977 žije v Nizozemsku. Zde pracoval ve výzkumu, jako docent informatiky na univerzitě a v softwarovém průmyslu.
Agnostik. Levicový liberál - liberál se sociálním cítěním v původním slova smyslu, tj. ne neomarxista, kam bohužel mnozí levicoví liberálové v posledních letech sklouzli.
Má rád hudbu, literaturu, filosofii, historii, vědu a sport. Mluví šesti jazyky a rád cestoval. Rád čte i píše.
Od listopadu 2012 starobní důchodce, který si - přiměřeně svému věku :-) - užívá života a dělá věci, na které dříve neměl dostatek času.
 

Locations of visitors to this page

 

Pokud chcete vidět seznam rubrik a další informace, tak níže klikněte na "+ více".

Seznam rubrik

Oblíbené blogy

Oblíbené stránky

Oblíbené články

Oblíbené knihy

Co právě poslouchám

více

Najdete na iDNES.cz