Mé vzpomínky na rok 1968 - druhá část

20. 08. 2018 19:27:24
V této sérii článků se pokusím stručně popsat, co si o roku 1968 pamatuji, jak jsem tehdejší politiku viděl a jak jsem rok 1968 a léta kolem prožil.

Tento článek je pokračováním mého předešlého článku Mé vzpomínky na rok 1968 - první část.

Minulý článek jsem skončil slovy:

"Logicky docházelo k velkému napětí:

  1. mezi vedoucími komunisty navzájem. Tj. jaké reformy slíbí, jaké provedou a kdo z nich stranu a zemi povede.
  2. mezi (vedoucími) komunisty a "prostými" lidmi, kteří by chtěli důsledné reformy a možná i konec vlády jedné strany.
  3. mezi vedoucími komunisty - tzv. Dubčekovým vedením - a sovětským vedením."

V červnu se zvyšovalo především napětí mezi Dubčekovým vedením a sovětským vedením.

Alexander Dubček byl tehdy v Československu a také na západě dost populární. Nejen kvůli reformám, které pod jeho vedením byly navrhovány a částečně i prováděny a lidu se většinou líbily, ale také proto, že byl tak trochu showman, očividně opojený popularitou a získanou mocí. V časopise Mladý svět tehdy byla publikována jeho fotka, jak skáče v Praze v Podolí z desetimetrové věže do vody. Některým lidem se to foto asi líbilo. Pamatuji si, jak se tato fotka líbila mé tehdejší přítelkyni (o které jsem se zmínil v předešlém článku), která Dubčeka dost obdivovala, a jak mě to na ní štvalo. Náš vztah však nebyl založen na politice ani na názorech na politiky. Nebyla žádná levičačka, natož politicky levicově aktivní, a myslel jsem si, že se jí Dubček líbí především proto, že byla idealistická až naivní dobračka a že z toho vyroste. :-)

Osobně jsem Dubčeka rád neměl. Považoval jsem jej za komunistického šaška a tajtrlíka. V komunismus s lidskou tváří jsem nevěřil. Bylo to něco jako poloviční panna. Poloviční panny možná existují, ale když se to provede dobře, tak maximálně pár minut. Soudruh Dubček však chtěl, možná upřímně, ten komunismus s lidskou tváří na dlouhou dobu, ale jako kovaný komunista stále jako "diktaturu proletariátu pod vedením komunistické strany". Když se jej později v devadesátých letech novináři v Itálii zeptali, zda je pravda, že v roce 1968 připravovali zřídit koncentrační tábory pro lidi, kteří by se proti komunismu bouřili, reformy by chtěli dotáhnout dál a ukončit vládu komunistů, tak řekl, že to není pravda. Nic (zatím) nepřipravovali, jen o tom uvažovali. To je síla. Dubček prostě byl kovaný komunista.

Dle mne, jak to vidím teď, byl Dubček hlupák nebo agent Moskvy, nejspíš do jisté míry obojí. Dopadlo to špatně, Sověti nás obsadili, což jeho předchůdce Antonín Novotný nechtěl a nedopustil.

Přesto se mi pochopitelně tehdy Pražské jaro a jeho v akčním programu KSČ navrhované reformy líbily. Myslel jsem si a doufal jsem, že v nějaké formě politické uvolnění bude pokračovat, že například bude omezena cenzura a budeme moci volněji cestovat na západ. Bylo to ode mne asi naivní, ale tehdy jsem si to myslel a v to alespoň doufal.

V červnu a červenci Sověti Dubčekovo vedení silně kritizovali, mluvili o tom, že se mu vedení země vymknulo a určitě vymkne z rukou a že dojde ke kontrarevoluci. Dokonce mluvili o tom, že nás obsadí němečtí revanšisté.

29. července až 1. srpna v Čierné nad Tisou proběhlo jednaní mezi vedením KSČ a KSSS. Česká delegace zde nebyla jednotná a jednání bylo značně dramatické, detaily viz zde: Události pražského jara. Dubček se v Čierné se Sověty nedohodl, situace se ale naoko trochu uklidnila. Proto jsem si stejně jako mnoho lidí v Československu tehdy myslel, že k zásahu vojsk Varšavské smlouvy do Československa nedojde.

Jak jsem zmínil v minulém článku, na jaře roku 1968 jsem byl studentem druhého ročníku MFF-UK. Na fakultě byl tehdy organizován výměnný studentský zájezd do Leningradu. Rozhodl jsem se tohoto zájezdu zúčastnit a to z následujících důvodů:

  1. Výuka ruštiny mi v druhém ročníku skončila. Probírala se i gramatika, ale šlo především o ruštinu užívanou v matematice a fyzice. Nejpozději ve třetím ročníku jsem musel udělat z ruštiny zkoušku, jak z ruštiny obecně, tak z matematické a fyzikální terminologie a užívání ruštiny v těchto oborech. Zápočty z ruštiny jsem získával (ty byly však spíše za účast na cvičeních než za znalosti), ale moc jsem ji neuměl a zkoušku z ruštiny bych jen tak bez větší přípravy a biflování neudělal. Během zájezdu jsem se tedy chtěl ruštinu lépe osvojit.
  2. Chtěl jsem jednou navštívit Sovětský svaz, abych alespoň trochu v realitě poznal a pochopil, jak to tam chodí a jak obyčejní lidi (například ruští matematici a fyzici) myslí. Nedovedl jsem si představit, že by mnozí studenti matematiky a fyziky ten systém obdivovali, tak hloupí snad nebyli, ale nevěděl jsem to jistě. I když byla otázka, zda by byli ochotni a mohli se s námi o politice bavit. Cynicky řečeno: má plánovaná návštěva SSSR byla tak trochu safari do sovětského Ruska. Mým cílem bylo mít od Rusů dostatečný odstup, ale dobře se podívat, jací Rusi jsou a jak se tam žije.
  3. Můj plán byl: naučit se během zájezdu lépe rusky, podívat se jednou do sovětského Ruska a pak už do zahraničí jezdit jen na západ. :-) Na jaře v roce 1968 se cestování na západ již uvolňovalo. Někteří mí kolegové studenti a též učitelé na fakultě tehdy na západ, někteří z nich i pracovně, vyjeli. V té době jsem o emigraci vůbec neuvažoval. Měl jsem svou vlast, navzdory systému, který v ní vládl, rád a tehdy jsem si nedovedl představit, že bych do konce života žil jinde.
  4. Na prvním setkání zájemců o zájezd se ukázalo, že zájezd povede celkem sympatická učitelka ruštiny. Uměla perfektně česky, ač byla původem Ruska. Mimochodem, obě dvě učitelky (docentky) ruštiny na Matfyzu byly sympatické, vyučovaly ruštinu a odbornou ruštinu a s politikou, anebo politicky zatíženými texty nás vůbec neotravovaly. Možná sami ani příznivkyně komunistů a komunismu nebyly.

Takže jsem se na výměnný zájezd do Leningradu přihlásil. Odjezd by určen na 21. srpna 1968 ráno, už nevím přesně v kolik hodin, z Hlavního nádraží v Praze.

Konec druhé části. Pokračování vyjde v mém příštím článku zítra.

Související články

Mé vzpomínky na rok 1968 - první část

Jan Hus a Alexander Dubček - tragické postavy české a československé historie

Události pražského jara

Autor: Jaroslav Chudáček | pondělí 20.8.2018 19:27 | karma článku: 20.23 | přečteno: 371x

Další články blogera

Jaroslav Chudáček

Oslava Silvestra v Nizozemsku

Ačkoliv dnes dosti fouká vítr, přesto Nizozemci odpalují petardy (naštěstí v ne tak velkém množství) a vypalují světlice.

31.12.2023 v 23:20 | Karma článku: 20.87 | Přečteno: 505 | Diskuse

Jaroslav Chudáček

Reakce na článek blogera Zieglera "Komunisté změnili Čechy v nemyslící pasivní stádo".

Nechci nijak popírat špatný vliv komunistů na myšlení Čechů a Moravanů. Těch špatných vlivů tady však bylo více:

27.11.2023 v 17:04 | Karma článku: 28.50 | Přečteno: 1247 | Diskuse

Jaroslav Chudáček

Geert Wilders a jeho PVV vyhráli předčasné volby v Nizozemsku

Geert Wilders a jeho PVV překvapivě vyhráli předčasné volby v Nizozemsku. Jak k tomu došlo a jak bude probíhat formace nové vlády? Stane se Wilders předsedou nové vlády?

23.11.2023 v 21:35 | Karma článku: 23.78 | Přečteno: 663 | Diskuse

Jaroslav Chudáček

Nutella je stále levnější

Nutella, stejně jako většina potravin, zdražuje. Lidé sledují ceny tohoto produktu v různých baleních, v různých zemích a různých obchodech. Bohužel málokdo však ví, že z jistého úhlu pohledu cena Nutelly klesá.

20.11.2023 v 18:48 | Karma článku: 23.76 | Přečteno: 649 | Diskuse

Další články z rubriky Srpen 1968

Petr Říha

Sláva Ukrajině - aneb kdo řídil operaci „Dunaj“

Invaze vojsk jedné země do druhé je vždy pro obyvatele napadené země věc smutná a měla by být nepřijatelná. Díky hrátkám politiků zúčastněných států se běžný člověk dostává do problémů, hraničícími až se ztrátou života

12.8.2022 v 12:27 | Karma článku: 30.29 | Přečteno: 1556 | Diskuse

Tomáš Flaška

Když to zatím nejde na Ukrajinu, tak Rusko expanduje aspoň do Kazachstánu

Nechci hodnotit, co se v Kazachstánu děje. Jestli má pravdu státní moc, nebo lid. Určitě je špatné napadání a zabíjení policistů, stejně jako střílení policie do davu.

6.1.2022 v 16:28 | Karma článku: 24.47 | Přečteno: 667 | Diskuse

Tomáš Flaška

Rusko svou expanzi už ani zbytečně netají

Dlouhodobě má namířeno na Ukrajinu, deptá ji, poškozuje, posílá tam dovolenkáře, zbraně, munici a teď už i nepokrytě shromažďuje velkou armádu na jejích hranicích.

4.12.2021 v 8:42 | Karma článku: 31.41 | Přečteno: 864 | Diskuse
Počet článků 264 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1139

Matematik, logik a informatik. Vystudoval na Matematicko-fyzikální fakultě Karlovy university v Praze (RNDr. a CSc.). Od roku 1977 žije v Nizozemsku. Zde pracoval ve výzkumu, jako docent informatiky na univerzitě a v softwarovém průmyslu.
Agnostik. Levicový liberál - liberál se sociálním cítěním v původním slova smyslu, tj. ne neomarxista, kam bohužel mnozí levicoví liberálové v posledních letech sklouzli.
Má rád hudbu, literaturu, filosofii, historii, vědu a sport. Mluví šesti jazyky a rád cestoval. Rád čte i píše.
Od listopadu 2012 starobní důchodce, který si - přiměřeně svému věku :-) - užívá života a dělá věci, na které dříve neměl dostatek času.
 

Locations of visitors to this page

 

Pokud chcete vidět seznam rubrik a další informace, tak níže klikněte na "+ více".

Seznam rubrik

Oblíbené blogy

Oblíbené stránky

Oblíbené články

Oblíbené knihy

Co právě poslouchám

více

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...